Yoga for alle!

STRESS – VENN ELLER FIENDE?

Ordet stress er mye brukt i dagens samfunn, og ofte med negativ klang. Men stress har i utgangspunktet en hensiktsmessig funksjon, og i tidligere samfunn, der vi trengte å sloss eller flykte, var de fysiske reaksjonene rett og slett livsavgjørende. Vi snakker om den kjente fight or flight-responsen. Kroppens mange signalsystemer aktiveres, og hormoner som adrenalin og kortisol sendes ut i kroppen. Pulsen øker, vi skjerper oss og gjør oss klare til å prestere. Kroppen stenger av eller kobler ut mindre viktige funksjoner for øyeblikket. Altså, i utgangspunktet både smart og praktisk. Problemene melder seg derimot når du befinner deg i denne situasjonen til stadighet!

Litt stress er altså sunt, men hvis kroppen din konstant er i «alarmberedskap» vil det etter hvert kunne oppstå helseplager. Lite energi, søvnproblemer, muskelplager og lavere immunforsvar; bare for å nevne noen. Lista er lang! I tillegg gjør stresshormoner at vi raskere bryter ned muskelmasse, og lagrer fett. Plagene vil generere flere plager, og vi er inne i en ond sirkel der vi er mer sårbare både fysisk og mentalt.

Det er viktig å bruke kroppen sin. Det er det den er laget for. Men det er også viktig å kunne koble av! Vi kan sammenlikne oss med en toppidrettsutøver, der restitusjon og hvile er en ekstremt viktig del av treningsopplegget. Skal kroppen, sinnet og helsa fungere optimalt er vi avhengig av balanse. Balanse mellom aktivitet og hvile, både fysisk og mentalt.

shutterstock_414277981

HVA ER YOGA?

Yoga er en flere tusen år gammel vitenskap og praksis som opprinnelig stammer fra de indiske regionene. I vår tid presenteres yoga i vesten som en ikke-religiøs disiplin for personlig utvikling. Ordet kommer fra det gamle språket sanskrit og betyr spenne for, union eller disiplin. Kort forklart er yoga en samling av en rekke kroppslige og mentale teknikker som skal føre til spirituell integrering. Denne integreringen skjer mellom hjerte og hode, kropp og sinn, selvet og verden, ånd og materie.

For mange er yoga er en holdning, og praktisering av yoga påvirker måten en lever sitt liv på. Yoga hjelper deg med å leve i glede, i nået og med åpenhet mot det som kommer på din vei.  Målet til den moderne yogaen er både fysisk og mental sunnhet.

 

HVEM PASSER YOGA FOR?

Mange tenker at de er for stive for å delta på yogaklasser, eller at det er vanskelig på grunn av andre begrensninger. Alle har vi sett bilder av folk i halsbrekkende posisjoner, og terskelen for å stille opp til første prøvetime kan være høy. Vår erfaring er at folk blir positivt overrasket! På vårt senter har vi et bredt utvalg av klasser, og vi anbefaler at du prøver noen ulike timer for å finne den timen som passer best for deg og din kropp. Spør oss gjerne i forkant. Våre instruktører er godt utdannet, og du vil garantert bli godt ivaretatt i ditt møte med yogaen. Yoga passer for alle, uansett livsstadie og form! Du skal jobbe med den kroppen du har, ikke mot den, og du vil raskt merke noen av de mange positive effektene yogaen gir. Når du har praktisert yoga en stund, og har integrert pusteteknikken og øvelsene i kroppen, så kan du også praktisere yoga hjemme, i naturen eller andre steder.

bath0021-02

HELSEFORDELENE ER MANGE

Det forskes mye på yoga i dag, og flere og flere får øynene opp for fordelene som ligger i denne treningsformen. For eksempel har pasienter med fibromyalgi, psykiske lidelser og slagpasienter deltatt i ulike yogastudier. Studiene viser tydelig at yoga har en meget positiv effekt på bevegelighet, kroppskontroll og balanse, og dermed også reduserer smerte og usikkerhet knyttet til kroppen. Yogaøvelser kan hjelpe mot ryggproblemer, stresshodepine, spente muskler og søvnproblemer. Meditasjon og pusteøvelser er også verdifulle redskap i forbindelse med sykdom og smerter. Man ser at meditasjon endrer aktiviteten i hjernen, slik at vår oppfattelsesevne endres, og at man i større grad selv kan velge hva man skal fokusere på.

Mange som sliter med overvekt kan oppleve at yoga som ‘treningsform’ gir positive resultater uten at det er fokus på vekt. Dette gjør at mennesker føler seg mer vel, og man opplever kanskje mindre press enn ved andre treningsformer. Yoga passer alle, uansett form og størrelse! Det finnes også flere studier på hvordan yoga og meditasjon hjelper for økt konsentrasjon og selvfølelse – både for barn og voksne med for eksempel konsentrasjons- og lærevansker.

 

YOGA

  • bedrer søvnkvalitet, avspenning og konsentrasjon
  • forebygger både fysiske og mentale plager og sykdommer
  • hjelper mot ryggproblemer
  • minsker hodepine
  • reduserer spenninger i muskulaturen
  • masserer de indre organene og styrker nervesystemet
  • bedrer blodsirkulasjonen og energiomløpet
  • regulerer ubalanse i kroppen og roer ned sinnet
  • senker kortisol, adrenalin og kolesterol nivået i kroppen (kan redusere magefett)
  • styrker balanse og kjernemuskulaturen
  • forbedrer åndedrettet, gir energi og vitalitet til cellene i kroppen
  • kan fører til bedre selvdisiplin og integritet
  • øker livsgleden og bedrer evnen til å fokusere bevisst

m.m

 

Velkommen til oss!