Timebeskrivelser

Blå timer – Sykkeltimer
Rosa timer – Koordinasjon
Grønne timer – Saltimer
Grå timer – Godt voksen
Hvite timer – Yoga


 

SALTIMER – GRØNNE (kondisjonstimer)

Crosstrening (tidligere x-fit)
En intensiv og tøff time med fokus på styrke, eksplosivitet, spenst, muskulær utholdenhet og balanse. Vi bruker en god variasjon av treningsutstyr på timen. Det er lagt stor vekt på funksjonelle øvelser, som aktiverer større deler av kroppen samtidig. Timen stiller ingen krav til takt eller rytme. Denne timen passer for deg som ønsker en tøff treningsøkt med høy til svært høy intensitet.

Tabata
Intervalltrening med 20 sekunders arbeid og 10 sekunders pause. 1 tabata er 4 minutter lang og man veksler ofte mellom 2 øvelser som gjentas 4 ganger hver. Det gjøres 8 tabataer og total lengde på arbeidsperioden er på 32 minutter. Timen er tilpasset slik at man kan jobbe fra moderat til høy intensitet og den passer både for deg som er nybegynner og deg som er godt trent.

Puls Step / Styrke
Intervalltime med kondisjonstrening på step i kombinasjon med styrketrening. Her jobber vi sang-for-sang annenhver kondisjon og styrke. Vi bruker i all hovedsak vektstang som motstand på styrkedelen. Intensiteten er fra moderat til svært høy og passer for deg som har trent litt fra før av.

 

 

SALTIMER – ROSA (kondisjonstimer med koordinasjon og trinn)

Step
Kondisjonstime med trinnkombinasjoner på step som settes sammen til en koreografi på slutten. Inneholder noe koordinasjon og mulighet for hopp og vendinger. Moderat til høy intensitet. Passer for deg som ønsker en artig time som utfordrer mer enn bare den fysiske kapasiteten.

Lets Dance
Dansetime med trinnkombinasjoner på gulv som settes sammen til en koreografi på slutten. En danseklasse inspirert av ulike dansestiler, hvor vi leker oss med trinn og musikk. Morsom kondisjonstrening med moderat til høy intensitet.

 

 

SALTIMER – HVITE (mobilitet, tøying og avspenning)

Stretching

Målet med timen er få økt bevegelighet og kan bidra til en bedre kroppsholdning. Timen passer for alle og er et supert supplement til annen trening.

 

 

STYRKETIMER

Power
Styrketrening for hele kroppen hvor vi i hovedsak bruker vektstang for motstand. Vi varmer opp med mobilitetsøvelser og lette vekter. Deretter bruker vi en motstand der vi kan klare 8 – 12 repetisjoner à 3-4 serier. Her er det mulighet for å trene litt god og tung styrke. Belastningen kan tilpasses individuelt, fra moderat til svært tung, og timen passer for de fleste.

Styrke
Styrketrening for de store skjelettmusklene ved bruk av forskjellig utstyr som manualer, vektskiver, minbands og egen kroppsvekt. Ofte er dette en modultime (en time som er etter en sykkel eller puls time) som krever at du er ferdig oppvarmet til timen begynner. Belastningen tilpasses individuelt og passer for alle.

Styrke og Kondisjon
En time som kombinerer styrkeøvelser med øvelser for kondisjon for å få pulstopper. Vi arbeider etter prinsippet om supersett, som betyr at man bytter på med 2 forskjellige øvelser og gjennomfører 3 runder på hver øvelse. Vi bruker manualer, minibands og egen kroppsvekt på timen. Timen stiller ingen krav til takt eller rytme.  Moderat til høy intensitet og en time som passer for alle.

Styrke Mage/Rygg
Styrketime med fokus på mage- og ryggmusklene. Her bruker vi matte, egen kroppsvekt og noen ganger en vektskive eller manual som motstand. Kom gjerne ferdig oppvarmet til timen. Passer for alle.

Styrke Overkropp
Styrketime med fokus på trening av overkroppen – armer, skuldre, mage og rygg. Vi bruker forskjellig utstyr som manualer, vektskiver, minibands og egen kroppsvekt som motstand på styrkeøvelsene. Dette er ofte en time som utføres etter en sykkeltime eller pulstime, kom gjerne ferdig oppvarmet til timen. Intensiteten er fra moderat til høy og passer for alle.

 

 

SYKKELTIMER

Sykkel
Kondisjonstrening på sykkel. Timen er lagt opp med 3-4 blokker hvor man jobber i 6-8 minutter pr. blokk. Inneholder pulstopper underveis og intensiteten er fra moderat til høy. Passer for deg som er ny på sykkeltimer og deg som har trent litt sykkel fra før av.

Sykkel Puls
Kondisjonstrening på sykkel hvor man kan bruke pulsbelte. Her får du god oversikt over pulsen din og intensitetssoner underveis. Passer for deg som er ny på sykkeltimer og deg som har trent litt sykkel fra før av.

Sykkel Puls Intervall
Kondisjonstrening på sykkel hvor man kan bruke pulsbelte og vi jobber i korte intervaller. Her får du god oversikt over pulsen din og intensitetssoner underveis. Dette er den tøffeste sykkeltimen vi har, med høy intensitet og passer for deg som har trent litt sykkel fra før av.

 

 

SENIORTIMER

Senior Puls/Styrke
Kondisjonstrening på gulv for deg som er senior. Enkle trinn med moderat intensitet der vi jobber oss gjennom sang-for-sang til fengende musikk, god instruksjon og munter stemning. Etter treningen spanderer vi en kaffekopp på alle deltakerne.

Senior Styrke i Sal
Styrketrening for deg som er senior i gruppetreningssalen med veiledning av instruktør. Timen kan også inneholde balansetrening og øvelser for bevegelighet. Du jobber med eget utstyr på egen plass. Fengende musikk og munter stemning. Etter treningen spanderer vi en kaffekopp på alle deltakerne.

Senior Sykkel/Styrke
Kondisjonstrening på sykkel etterfulgt av styrketrening i gruppetreningssalen for deg som er senior. Styrkedelen kan også inneholde balansetrening og øvelser for bevegelighet. Fengende musikk og munter stemning. Etter treningen spanderer vi en kaffekopp på alle deltakerne.

 

For timebeskrivelser på Yogatimer, se HER.