Timebeskrivelser

YIN YOGA (også kalt helgero)
Denne timen er rolig og langsom, den består av sittende og liggende posisjoner som holdes passivt i flere minutter (3-5 minutter). Omtanken ligger i å slappe av i muskulatur og gi slipp på spenninger som kan gi blokkeringer i flyt av energi og sirkulasjon. Yin Yoga passer for alle, spesielt for de som er utbrente, har høyt nivå av stress i hverdagen og kortisol i kroppen, og også for de som trener mye gjennom uken. Er du gravid, skader eller hensyn som bør bli tilrettelagt, gi beskjed til instruktøren.

YANG YIN
I denne klassen får du både de aktive yang øvelsene og de passive yin øvelser. Du vil merke at kroppen får muligheten til å gi slipp i muskulatur og merke en god flyt i kroppen i de aktive posisjonene. På denne timen får du testet begge elementene og nyte din egentid. Klassen passer for alle, også nybegynnere og deg som trener mye og er stiv. Er du gravid, skader eller hensyn som bør bli tilrettelagt, gi beskjed til instruktøren.

En time hvor man blir litt kjent med enkle yogaøvelser som øker bevegeligheten og sirkulasjonen i kroppen. Avsluttes med avspenning. Passer for alle!

YOGA BASIC (m/IR varme)
En aktiv yogaform hvor du kobler mentalt fokus med fysiske bevegelser. Gjennom å bruke pust, fokus og konsentrasjon må du være tilstede både i kropp og sinn. Målet er en kropp i balanse. Det vil si en kropp hvor det er balanse mellom styrke og bevegelighet i alle ledd, samt mellom store og små muskelgrupper. Vi bygger opp styrken helt innenfra de dype stabiliserende musklene, ut til de store overfladiske. I de fleste øvelser arbeider kroppen som en integrert helhet og flere muskelgrupper blir utfordret på samme tid.

Timen vil gi både fysiske resultater samt mer energi, bedre stressmestring og avspenning. En time som passer for alle! Har du skader eller hensyn som bør bli tilrettelagt, gi gjerne beskjed til instruktøren.

ASHTANGA (Led 1/2 primary)

Ashtanga Yoga er en dynamisk yogaform. Ashtanga Yoga er ofte sett på som mer fysisk krevende enn andre yoga-retninger. Likevel kan den tilpasses, slik at alle kan praktisere den. Du starter der du er, med utgangspunktet du har, og bygger på derfra. Man justerer selv ut ifra kroppens forutsetninger og dagsform.
Denne yogatimen er fra den første serien i Ashtanga systemet, også kalt «Primary». Yogatimen innledes med en kort chant, solhilsener og fortsetter med stående og sittende asanaer (yogastillinger), foroverbøyninger, bakoverbøyninger, omdreininger og opp-ned stillinger hvor hodet er lavere enn hjertet. Modifiseringer vises underveis. Rekkefølgen av posisjonene er nøye sammensatt, der hver asana forbereder til den neste. Hver asana holdes i fem inn- og utpust eller mer. I Ashtanga Yoga er bevegelse, pust og blikkpunkt satt i system til en dynamisk flyt. Timen gjennomføres uten musikk for å skape en unik ro og fokus på timen.
Ashtanga Yoga passer godt dersom du er stresset og trenger/har vanskelig for å slappe av. Ved å praktisere jevnlig, kan man oppleve positive endringer som for eksempel økt indre ro, tilstedeværelse og klarhet i kropp og sinn. Denne timen kan også gi mer energi, løse opp i spenninger, føre til bedre konsentrasjon, økt fleksibilitet og styrke. Ashtanga yoga er en fysisk yogaform, så lytt til kroppen din. Yoga handler ikke om prestasjon, så vær tålmodig. Timen anbefales ikke for gravide med mindre du har praktisert tidligere og godt kjent med øvelsene. Rådfør deg med lege eller fysioterapeut dersom du har en tilstand eller skade som gjør deg usikker på om denne yogaformen er for deg.

VINYASA FLOW 
En energisk yogaform med fokus på synkronisert bevegelse og pust. Statiske øvelser gjøres om til en dynamisk flyt med hensikt å øke sirkulasjon, styrke og bevegelse. Timen er sjeldent lik da den ikke er bundet opp til en fast struktur. Yogalærer legger fokus på at du skal bli sett og ledet trygt igjennom timen. «Props» som f.eks blokker, belte, tepper og stoler blir brukt for at alle nivåer og kroppstyper skal få en bedre effekt og trygghet i utførelse av posisjonene. En time med kroppsbevissthet og god dialog mellom kropp og sinn. Du vil føle deg hel, sterk og fleksibel!

YOGA FLOW
I denne timen blander vi yoga og qi gong i en dynamisk flyt for å aktivisere energikanalene i kroppen. Vi starter med karena sekvensen som gir en rolig oppvarming av kroppen. Deretter går vi over i ulike flyter av yogaposisjoner/asanas. Her blir du god og varm, en allround time som styrker og myker opp kroppen.

YOGA BASIC
Dette er en rolig time, med en myk tilnærming til yoga. Rygg og bekken er hovedområde her. Ryggen er viktig. Øvelsene er gode for å løse opp i smerter og rette opp dårlig holdning, en velfungerende rygg gir oss mer energi, bedre oksygentilførsel til hjernen, bedre funksjon av nervesystemet som sender signaler til fordøyelsen, muskler, indre organer m.m. Timen passer for de aller fleste. Vi gjør øvelsene på matte på gulvet.

YOGA SPA
En rolig og myk yogaform med få posisjoner. Timen undervises i dempet belysning, og det brukes «props» som blokker, belte, bolster og stol slik at du får slappet godt av og nervesystemet roes ned. Denne klassen er en nydelig restitusjonsstund der du får ekstra pleie og påfyll. Avspenning i dybden av muskler og ledd – hvilende og pustende i ulike posisjoner, kan gi deg en helt spesiell dyp ro og kontakt innover! På Yoga Spa vil du få mulighet til å unne deg den helt spesielle meditative og skjønne opplevelsen – det kan minne om møtet med vakker kunst og kan føles bedre enn spa! Det vil bli brukt essensielle oljer. En eksklusiv time du ikke bør gå glipp av!

MEDIYOGA
MediYoga, som er forkortelse for Medisinsk Yoga, er en lavterskel og myk yogaform med puste- og kroppsøvelser samt meditasjon. MediYoga passer for alle uavhengig av fysisk form og tilpasses til den enkeltes forutsetning. Fokus i klassen rettes mot pust, bevegelighet i ryggsøylen, kroppsbevissthet og avspenning. Det er øvelser som gir sinnsro og en opplevelse av å være i balanse. Her vil du lære å finne tilbake til den gode og dype pusten og styrke din evne til å slippe tak i stress og spenninger i kroppen.
Medisinsk yoga har effekt på en rekke plager som ryggsmerter, stress, utbrenthet, migrene, høyt blodtrykk med mer.
Øvelsene kan gjøres sittende på stol eller i skredderstilling.

YOGA FOR TØFFE MANNFOLK

Yoga er for alle! Også for tøffe menn
Dette er er en yoga time tilpasset for gutta, både for kroppen og hodet. Timen er for den vanlige mannen. Øvelser (asanas) er  knyttet opp mot funksjonelle aktiviteter i hverdagen, som vil gi bedre bevegelighet i vektløfting, løping, sykling og livet generelt. Dette er en time som både inneholder aktive yogaposisjoner men også hvilende stillinger hvor vi strekker muskulatur og bindevev.

YOGA NIDRA

Yoga Nidra er en guidet meditasjonsteknikk som utføres liggende, i shavasana, dødmannsposisjon. På sanskrit betyr Nidra søvn og Yoga Nidra kalles ofte den søvnløse søvnen når vi er i en tilstand mellom våkenhet og søvn, hvor kroppen går inn i en svært dyp form for avspenning. Yogisk søvn sies å være blant de aller dypeste formene for avslapning, samtidig som man er ved full bevissthet. Via en grundig guiding fra yogalæreren, får personen som utfører yoga nidra hjelp til å komme stadig dypere inn i sin indre verden samtidig som kroppen slapper av.