HVA SKJER

arrow left arrow right

GravidYoga, fra januar 2018

Torsdager kl 16:00, fra og med 18. januar / 8 uker
I liten gruppe, slik at alle får god individuell veiledning.

Pris:
Medlemmer på Trento: 1280 kr per deltaker
Ikke medlemmer: 1600 kr per deltaker

Instruktør: Mette Tveito, sertifisert gravid- og barselyoga instruktør

For mer informasjon, ta gjerne kontakt med Mette på mail mette@trento.no, eller telefon 979 63 296.
For påmelding ta kontakt med resepsjonen på tlf: 63 82 19 10, eller send oss en melding HER.

 

HVA ER GRAVIDYOGA?
Gravidyoga er en rolig, men effektfull treningsform. Fordelene med gravidyoga er mange, både på det fysiske og mentale plan.

FØDSELSFORBEREDENDE TRENINGSFORM
Gravidyoga er en utmerket treningsform under graviditeten og kan være med på å øke energien din under svangeskapet, fødselen, og tiden etter dette.
Yoga er bra for deg og barnet. Utvalgte fysiske øvelser (styrke, smidighet og balanse), bekkenbunnsøvelser, pusteøvelser og avspenning balanserer kroppens fysiologiske prosesser og bedrer betingelsene for dere begge to. Blodsirkulasjon, fordøyelse og immunforsvaret stimuleres også. Dette er spesielt viktig når du er gravid.

BEKKENBUNNSØVELSER OG KJERNEMUSKLATUR
Gravideyoga styrker kjernemuskulaturen og hjelper deg til å bevare en god holdning samt forebygge belastningsskader. Dette er gunstig både mens magen vokser og senere når babyen skal bæres. Bekkenbunnsøvelser gir økt kontroll på bekkenbunnsmuskulaturen både under graviditeten og fødselen. Øvelsene kan også være til stor hjelp i etterkant av fødselen.

PUSTEØVELSER OG AVSPENNING
Pusten har en direkte virkning på den mentale og fysiske tilstanden. Pusteøvelsene gir ro, klarhet og konsentrasjon. Du lærer deg å puste dypt, og ta kontroll over pusten. Dette vil hjelpe deg til å slappe av fremfor å bli forknytt når du har vondt eller blir redd.
Pust og smertetoleranse går hånd i hånd. Ved å trene på pusteteknikker før fødselen kan du få et mer avslappet forhold til smerte, lære deg å slippe kontrollen og dermed gi deg hen til fødselen. Ved å bruke pusten vil du bedre takle veene og smertene av sammentrekningene under fødselen. Teknikkene kan også være nyttige til avspenning i hverdagen.
Avspenning er en viktig del av gravidyoga. Når du slapper av, slutter kroppen å produsere unødvendige stresshormoner som ellers overføres til barnet via morkaken.