Timebeskrivelser

YIN YOGA (også kalt helgero)
Denne timen er rolig og langsom, den består av sittende og liggende posisjoner som holdes passivt i flere minutter (3-5 minutter). Yin yoga har sitt fundament fra Taosimen og Tradisjonell Kinesisk Medisin (TKM) med fokus på yin-vev som bindevev, ligamenter samt indre organer og meridianer. Omtanken ligger i å slappe av i muskulatur og gi slipp på spenninger som kan gi blokkeringer i flyt av energi og sirkulasjon. Yin Yoga passer for alle, spesielt for de som er utbrente, har høyt nivå av stress i hverdagen og kortisol i kroppen, og også for de som trener mye gjennom uken. Er du gravid, skader eller hensyn som bør bli tilrettelagt, gi beskjed til instruktøren.

YANG YIN
I denne klassen får du både de aktive yang øvelsene og de passive yin øvelser. Du vil merke at kroppen får muligheten til å gi slipp i muskulatur og merke en god flyt i kroppen i de aktive posisjonene. På denne timen får du testet begge elementene og nyte din egentid. Klassen passer for alle, også nybegynnere og deg som trener mye og er stiv. Er du gravid, skader eller hensyn som bør bli tilrettelagt, gi beskjed til instruktøren.

En time hvor man blir litt kjent med enkle yogaøvelser som øker bevegeligheten og sirkulasjonen i kroppen. Avsluttes med avspenning. Passer for alle!

BODY & MIND
En aktiv yogaform hvor du kobler mentalt fokus med fysiske bevegelser. Gjennom å bruke pust, fokus og konsentrasjon må du være tilstede både i kropp og sinn. Målet er en kropp i balanse. Det vil si en kropp hvor det er balanse mellom styrke og bevegelighet i alle ledd, samt mellom store og små muskelgrupper. Vi bygger opp styrken helt innenfra de dype stabiliserende musklene, ut til de store overfladiske. I de fleste øvelser arbeider kroppen som en integrert helhet og flere muskelgrupper blir utfordret på samme tid.

Timen vil gi både fysiske resultater samt mer energi, bedre stressmestring og avspenning. En time som passer for alle! Har du skader eller hensyn som bør bli tilrettelagt, gi gjerne beskjed til instruktøren.

ASHTANGA VINYASA 2
En fysisk krevende yogaform hvor de fysiske øvelsene praktiseres med synkronisert pust i en sammenhengende flyt og satt sammen i en bestemt sekvens. Serien innledes med solhilsener og fortsetter med stående og sittende stillinger, fremoverbøyninger, bakoverbøyninger, omdreininger og opp-ned-stillinger. Introduksjoner blir gitt underveis og nødvendige modifiseringer vil bli gitt ved behov. Alle stillingene holdes fem pust og sys sammen til en sterk flyt av gjentagende dynamiske bevegelser. Timen avsluttes med en dyp avspenning. Belønningen er økt styrke, fleksibilitet, sirkulasjon, utholdenhet, fokus og klarhet i kropp og sinn.

Yogastillingene i Ashtanga Vinyasa yoga er satt sammen til en bestemt sekvens utformet av den nå avdøde grunnleggeren Sri. K. Pattabhi Jois. En stor fordel med Ashtanga Yoga er at når du først har blitt kjent med sekvensen og stillingen, kan du delta på klasser hvor som helst i verden. Serien og yoga stillingene vil alltid være det samme.

VINYASA FLOW
En energisk yogaform med fokus på synkronisert bevegelse og pust. Statiske øvelser gjøres om til en dynamisk flyt med hensikt å øke sirkulasjon, styrke og bevegelse. Timen er sjeldent lik da den ikke er bundet opp til en fast struktur. Yogalærer legger fokus på at du skal bli sett og ledet trygt igjennom timen. «Props» som f.eks blokker, belte, tepper og stoler blir brukt for at alle nivåer og kroppstyper skal få en bedre effekt og trygghet i utførelse av posisjonene. En time med kroppsbevissthet og god dialog mellom kropp og sinn. Du vil føle deg hel, sterk og fleksibel!

YOGA FLOW
I denne timen blander vi yoga og qi gong i en dynamisk flyt for å aktivisere energikanalene i kroppen. Vi starter med karena sekvensen som gir en rolig oppvarming av kroppen. Deretter går vi over i ulike flyter av yogaposisjoner/asanas. Her blir du god og varm, en allround time som styrker og myker opp kroppen.

YOGA 1
Dette er en rolig time, med en myk tilnærming til yoga. Rygg og bekken er hovedområde her. Ryggen er viktig. Øvelsene er gode for å løse opp i smerter og rette opp dårlig holdning, en velfungerende rygg gir oss mer energi, bedre oksygentilførsel til hjernen, bedre funksjon av nervesystemet som sender signaler til fordøyelsen, muskler, indre organer m.m. Timen passer for de aller fleste. Vi gjør øvelsene på matte på gulvet.

YOGA 2
Yoga gir økt styrke, bevegelighet og utholdenhet, samt balanserer kroppen både fysisk og psykisk. Instruktøren har sin utdannelse fra blant annet ashtangayoga og mediyoga, og bruker dette i sin undervisning.
OBS: Gravide uten erfaring fra yoga, bør snakke med instruktør først. Er du gravid, skader eller hensyn som bør bli tilrettelagt, gi beskjed til instruktøren.

YOGA SPA
En rolig og myk yogaform med få posisjoner. Timen undervises i dempet belysning, og det brukes «props» som blokker, belte, bolster og stol slik at du får slappet godt av og nervesystemet roes ned. Gjennom timen går instruktøren rundt og gir en lett massasje med duftende eteriske oljer. En eksklusiv time du ikke bør gå glipp av!

MEDIYOGA
MediYoga, som er forkortelse for Medisinsk Yoga, er en lavterskel og myk yogaform med puste- og kroppsøvelser samt meditasjon. MediYoga passer for alle uavhengig av fysisk form og tilpasses til den enkeltes forutsetning. Fokus i klassen rettes mot pust, bevegelighet i ryggsøylen, kroppsbevissthet og avspenning. Det er øvelser som gir sinnsro og en opplevelse av å være i balanse. Her vil du lære å finne tilbake til den gode og dype pusten og styrke din evne til å slippe tak i stress og spenninger i kroppen.
Medisinsk yoga har effekt på en rekke plager som ryggsmerter, stress, utbrenthet, migrene, høyt blodtrykk med mer.
Øvelsene kan gjøres sittende på stol eller i skredderstilling.